недеља, јун 16, 2019

ПОДМУКЛА АКЦИЈА на КиМ: Српске цркве претварају у католичке

НАЈНОВИЈИ конзерваторски радови на Новом Брду, у срцу Косова, којим се остаци православне Цркве Светог Николе претварају у католички храм, последњи су пример вандалског прекрајања историје приштинских власти. Ова древна српска црква представљена је као католичка, а њену конзервацију финансира Немачка.

Пре неколико дана премијер тзв. `Косова` Рамуш Харадинај славодобитно је објавио на свом фејсбук-профилу фотографије са немачким амбасадором Кристијаном Хелтом, са локалитета на коме су остаци богомоље, називајући је Артанском катедралом. Да скандал буде већи, без помињања истинске прошлости овог локалитета, нагласио је да је то важан пројекат „за косовску културу и историју“. Тиме је, без скривања, доказао намеру приштинских власти да настави пројекат фалсификовања прошлости, па чак и културну и верску баштину православног народа прогласи католичком.

– Увелико су одмакли радови на претварању православног храма у римокатоличку светињу – каже за `Новости` историчар Милош Ковић, који је међу првим указао на ову злоупотребу. – Косовске власти већ су увукле немачку амбасаду у ову причу, али према последњим информацијама амбасадор је разумео о чему је реч и после консултација са Епархијом рашко-призренском, конзерваторски радови ће највероватније бити обустављени. Али, потребно је да будемо будни, јер је део већ „обновљен“.

Ковић подсећа на многобројне историјске злоупотребе, па и да у Албанији није присутан ниједан траг постојања српског народа.

– То ће бити судбина наше баштине и на КиМ – сматра Ковић. – Не смемо да престанемо да куцамо на затворена врата.

Археолог др Марко Поповић, један од аутора монографије посвећене Цркви Светог Николе, упозорава да је пројекат обнове цркве „сулуд и страшан“.

– Преправљају остатке цркве у нешто што никада није било – наглашава Поповић.

– Колеге с Косова нису ме чуле када сам им скренуо пажњу да се у Београду налази документација о цркви, јер желе да раде наопако. Косовске власти раде на поништавању српског културног наслеђа где год то могу и где им се то дозволи.

Поповић напомиње да је у Новом Брду постојала и католичка црква, такозвана Сашка црква која је била ван бедема тадашње градске територије.

– Пре него што су уопште почела истраживања на Новом Брду средином двадесетог века, није било сасвим јасно да ли су Турци, када су заузели Ново Брдо, претворили у џамију православну или католичку цркву – објашњава Поповић. – Дилема око тога је постојала, али истраживања између 1957. и 1960. године су јасно показала да је у питању православна црква. Она је грађена у две етапе, првобитна црква је саграђена негде око 1269. године и највероватније је била задужбина или краља Вукашина или један од првих споменика кнеза Лазара. Утврђено је и да је у тој цркви у 15. веку столовао и грачанички епископ, јер је у то време Ново Брдо било озбиљно привредно-рударско средиште. Остало је забележено, да су Турци велику цркву коју су подигли српски деспоти претворили у џамију. То је белешка из 17. века.

Он каже и да постоје и други писани извори који су доказ да је потпуно неспорно да је Црква Светог Николе у Новом Брду била православна светиња.

– Ново Брдо је за нас посебно значајно, јер сведочи не само о духовној, већ и укупној друштвеној и културној снази средњовековне српске државе на простору данашњег КиМ – каже Дарко Танасковић, амбасадор наше земље у Унеску. – То није увек у довољној мери схватано, па се у неким пословима и каснило. Ако се оде на Косово и види како се туристички рекламира комплекс Новог Брда, јасно је да је реч о сегменту пројекта конструисања непостојећег и историјски неовереног албанског културног идентитета „државе Косово“, што је део укупног настојања да се насилно произведе још једна албанска држава на Балкану.

Танасковић истиче да је реконструкција наводно католичке цркве у Новом Брду, уз забрињавајуће вандалске интервенције у њеној првобитној структури образац како се овај квазикултурни инжењеринг спроводи.

– С обзиром на све научне потврде које у вези са православном припадношћу овог важног споменика постоје, не би требало да буде бојазни да је Албанци уистину могу присвојити – додаје Танасковић. – Али, научна истина, па и истина уопште, у вези са збивањима на КиМ и око КиМ, већ дуже време се систематски кривотворе и изневеравају, па морамо предузети веома енергичне кораке ради заштите Цркве Светог Николе, док није касно. Проблем је у томе што, следећи „политичку коректност“, и „академска коректност“ прети да контаминира научну савест у неким срединама на Западу. Зато је потребно зазвонити на узбуну свим расположивим средствима, а посебно је важно анимирати археолошки еснаф у свету, где наши стручњаци уживају знатан углед. Унеско је, свакако, једна од првих адреса.

ПРОПАГАНДА

Самопроглашено `Косово` и његови идеолози систематски фалсификују историју, покушавајући да избришу трагове српског присуства и српске културе на просторима Косова и Метохије – кажу, за `Новости`, у Канцеларији за КиМ. – Није необично да привремене институције у Приштини споменике српске културе покушавају да представе као византијске, или, као у овом случају, да чак негирају српски и православни карактер неке грађевине. Приштина тако креира алтернативну историју.

СПЦ МОРА ДА СЕ ПИТА О РЕКОНСТРУКЦИЈИ

ЕПАРХИЈА рашко-призренска контактирала је  немачку амбасаду у Приштини, а у даљој процедури ургентно ће бити ангажована и Комисија за заштићене зоне. Важно је, у сарадњи са ОЕБС и Канцеларијом ЕУ, да се утврде чињенице и да се пројекат конзервације врати у оквире закона. У противном, сваки даљи радови на овој локацији биће незаконити.

Ово је у четвртак саопштила Епархија, уз подсећање да је овај храм подигнут средином 14. века и био је дограђен у време деспота Стефана Лазаревића и после 1455. године.

– Противно закону о званичним језицима и називима општина, медији говоре о „катедрали у Артани, бившем Новом Брду“, игноришући званично име општине. Храм Светог Николе налази се у једној од четрдесетак специјалних заштићених зона, које по косовским законима подлежу посебној процедури, која не зависи само од косовских институција, већ и од става наше Цркве. Овај стари верски објекат је на сајту `косовског` Министарства културе нетачно представљен као римокатоличка црква, без икаквог помињања аутентичне историје храма, што је жалостан показатељ тенденције мењања историјских чињеница – наводи се у саопштењу.

Унутар храма пронађени су бројни гробови, који су, у међувремену, отварани и кости одношене у Приштину без икаквог обавештавања СПЦ. Одлучан став Епархије, зато, јесте да се било какви конзерваторски радови, као и презентација баштине, може радити једино узимајући у обзир досадашње археолошке радове и у пуној сарадњи са српским експертима које ће ангажовати Епархија рашко-призренска.

– Било каква политизација питања културне баштине, а поготово једнострано мењање историјских чињеница, апсолутно је неприхватљиво – истиче се у саопштеу Епархије.

КРИВОТВОРЕЊЕ ЧИЊЕНИЦА

У МИНИСТАРСТВУ културе кажу да је ово само још један у низу тешких прекршаја који се спроводе над нашим светињама на КиМ. – Осуђујемо сваки чин одузимања аутентичности српском наслеђу и култури, на било ком простору, свако кривотворење чињеница и оспоравање права Србима на своје културно наслеђе – поручују из Министарства културе.



Придружите се дискусијама на форуму
Одштампајте текст

Оставите коментар

(молимо не остављајте предугачке коментаре који имају више од 100 речи)



CAPTCHA
*